nufnang ads

Isnin, 22 Jun 2009

Fertigasi.. On my way..

Alhamdulillah segala dah berjalan.. masa masuk pokok memang mencabar, daripada 10 tray, 10 x 104= 1040, yang menjadi lebih kurang 800 pokok sahaja, lebih 2 tray menjadi rosak akibat lecuh dan tidak menjadi. pemindahan anak pokok oleh ahli keluarga amatlah dihargai, rakan seperjuangan, Haikal dan dorongan isteri tercinta akhirnya terhasil juga kebun fertigasi sulung..






Semasa dalam perjalan ke kg selamat bagi mendapatkan bekalan buluh pancang, saya melalui kawasan pertanian di ekor kucing, ternampak satu kawasan pertanian yang besar berbumbung, sah ianya fertigasi dan singgah meninjau ketika perjalan pulang.



Tanaman Jagung antara tanaman yang ditanam di sekitar kawasan pertanian Ekor Kucing..


Menghampiri Kawasan Fertigasi

Rupanya Milik Peladang Kg Ekor Kucing..


Terbengkalai.. Sayangnya.. Kemungkinan projek ini tidak menjadi kerana faktor lokasi yang tidak sesuai, berhampiran bendang padi, yang menggunakan racun rumpai yang disebarkan angin menyebabkan cili tergugat.. RPH yang mahal harganya terbiar begitu sahaja, tentunya pengusaha-pengusaha fertigasi yang memerlukan RPH ini merasakan satu kerugian dan amat bermakna jika dapat memiliki RPH sebegini.

Tiada ulasan: